Ponad 2 mld zł unijnego dofinansowania na lokomotywy i wagony dla PKP Intercity
30 października 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Unijne dofinansowanie o wartości ponad 2,1 mld zł narodowy przewoźnik przeznacza na zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów. Zamówienia zostały ulokowane wyłącznie w polskich fabrykach.
Dzięki temu dofinansowaniu będziemy mogli zrealizować nasze plany dotyczące rozszerzenia sieci połączeń kolejowych, modernizacji taboru kolejowego, ale przede wszystkim umożliwi nam ono wyjście naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcą podróżować polską koleją. Skorzystanie z tak ogromnych środków nie byłoby możliwe bez wsparcia Komisji Europejskiej oraz zaangażowania Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Przede wszystkim jednak nie byłoby to możliwe bez skutecznej polityki rządu, w wyniku której na początku tego roku odblokowaliśmy środki z KPO
— powiedział przy oficjalnym przekazaniu umowy minister Dariusz Klimczak.
Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane, to ponad 2,2 mld zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 proc. wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem zadań – dwa związane z zakupem 56 lokomotyw o wartości ponad 1 mld zł oraz pięć dotyczących modernizacji wagonów, których wartość sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 r.
Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach: poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, bydgoskiej fabryce Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki, PKP Intercity Remtrak, a także fabryce Newag z Nowego Sącza, która dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.
Na jakie trasy wyjadą lokomotywy i wagony?
Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, jak np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, takie jak Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.
Unijne wsparcie dla rozwoju polskiej kolei
Od początku działalności PKP Intercity łączna suma środków unijnych wykorzystanych na inwestycje przekroczy 5,2 mld zł, co umożliwiło realizację projektów o wartości ponad 11 mld zł. Dzięki temu zmodernizowano i zakupiono 846 wagonów, nabyto 96 lokomotyw elektrycznych oraz 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Środki te pozwoliły również na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.