Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk

2024-12-02 19:22
Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk
Autor: gov.pl

Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty. Premier Donald Tusk odwiedził miejsce rozbudowy Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk. Inwestycja będzie gotowa do 2026 roku.

Polski terminal „agro”

Dbając o bezpieczeństwo żywnościowe i stabilną sytuację w rolnictwie, rząd podejmuje działania mające na celu zwiększenie przepustowości eksportu zboża za granicę. Działania te wpisują się także w oczekiwania i potrzeby polskiej branży zbożowej.

Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników

– mówił Prezes Rady Ministrów podczas konferencji prasowej w Porcie Gdańsk.

Dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.

Gospodarka morska

Duże inwestycje w infrastrukturę portową zapewniają siłę polskiej gospodarce. Chodzi nie tylko o sektor morski, ale także branżę rolną, rolno-spożywczą i przetwórczą. 

Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej […]. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton

– podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury.

Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk

Terminal zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja, która przynależy do grupy kapitałowej Morskiego Portu Gdańsk S.A. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów PGE podniesie zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. W ten sposób PGE stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.

Źródło: gov.pl