KUL: Pseudobjawienia zagrożeniem dla doktryny nauczania Kościoła – trwa 55. Tydzień Eklezjologiczny

2023-05-10 16:10
55. Tydzień Eklezjologiczny KUL
Autor: KUL/Tomasz Koryszko 55. Tydzień Eklezjologiczny KUL

Rozmawiają i debatują na temat objawień, a także pseudoobjawień, których Kościół nie uznaje. W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim we wtorek (9 maja) rozpoczął się Tydzień Eklezjologiczny. Tegorocznym obradom towarzyszy hasło „Objawienie a objawienia".

Już po raz 55. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie jest gospodarzem tego corocznego wydarzenia, które jest efektem wytężonej pracy pracowników i studentów Wydziału Teologii KUL, a także władz Uniwersytetu. Specjaliści i eksperci z kilku ośrodków akademickich w Polsce, a także studenci i doktoranci podjęli się dyskusji i debaty w zakresie tematu niezwykle istotnego dla współczesnego Kościoła z zakresu objawień. Tegoroczne hasło Tygodnia Eklezjologicznego brzmi „Objawienie a objawienia”.

Tydzień Eklezjologiczny służy otwarciu dyskusji i wyprowadzeniu dyskusji zagadnień teologicznych także na zewnątrz Uniwersytetu. Nie tylko teologia jest dziedziną i dyscypliną, która jest skierowana ku samej sobie i zamknięta w salach akademickich, ale poprzez Tydzień Eklezjologiczny staramy się włączyć zarówno w dyskusję, debatę tutaj na auli - także poprzez transmisję online - aby pogłębić właśnie to, co co jest istotowe dla naszej naszej tożsamości. Zarówno jako osób wierzących, ale też spotkanie i zaproszeni goście, wybitni profesorowie z różnych ośrodków naukowych postarają się ukazać nam problematykę i i pogłębić to zagadnienie z różnych perspektyw - wyjaśnia ks. dr Andrzej Megger, kurator Koła Naukowego Teologii KUL.

Trwający 55. Tydzień Eklezjologiczny to czas debat, dyskusji, prelekcji, a także wyjaśniania nauczania Kościoła w zakresie objawień. Jednym z szeroko dyskutowanych dzisiaj zagadnień był temat "Fałszywy obraz Maryi w niepotwierdzonych objawieniach prywatnych", który wygłosił ks. dr hab. Kazimierz Pek, prof. KUL.

Objawienia prywatne, które nie są zatwierdzone przez Kościół fałszują obraz Maryi. W oparciu o nauczanie Kościoła i myśl teologiczną możliwe jest, że pewne objawienia prywatne przyjmujemy lub nie przyjmujemy jako prawdziwe. Są cztery zasady, który należy się kierować przy takim rozeznaniu: chrystologiczna, pneumatologiczna, patrylogiczna i eklezjologiczna. Chciałbym podkreślić, że nie patrzymy tutaj jak na objawienia prywatne tylko jak na proroctwo. Rzeczywiście Jezus obiecał, a także mówi o tym doświadczenie pierwszej wspólnoty Kościoła, że dla całej wspólnoty przewidziany jest duch prorocki. Zatem mogą się pojawiać wizje, które są proroctwami, mowa zatem o wizjach, które są inspirowane Duchem Świętym i są one prawdziwe. Od tego prawdziwego obrazu Boga zależy czy ten obraz jest prawdziwym obrazem Matki Pana? Prawdą jest, że niektórzy posiadają wizje, które są fantazjami. To jest pewna trudność interpretacyjna: wizje – czyli doświadczenie spotkania z osobami, które żyją poza czasoprzestrzenią. Widzący ma pewne narzędzia: umysłowe, emocjonalne i duchowe do opisania tego co przeżył i co widział. Może być tak, że niektóre wizje to jest projekcja naszych wyobrażeń, naszych przeżyć i naszych pragnień. Stąd też tak postawiony problem, aby badać obraz Matki Pana, który się pojawił w relacji danej wizji. Życie pokazuje, że są także takie wizje fałszywe, ale są też i prawdziwe – wyjaśnia w rozmowie z Radiem Plus ks. dr hab. Kazimierz Pek, prof. KUL.

Jutro (11 maja) trzeci i ostatni dzień Tygodnia Eklezjologicznego. Organizatorzy przygotowali panele dyskusyjne w zakresie prawa kanonicznego i tego jak kwestie objawień, pseudoobjawień oraz wzbudzania niechęci do Stolicy Apostolskiej są unormowane karnie w prawie kanonicznym.

Na szczególną uwagę zasługują takie tematy jak: kwestia niestety dość popularna dzisiaj w kościele, mianowicie przestępstwo wzbudzania niechęci do Stolicy Apostolskiej z powodu jakichś aktów jej władzy czy przepowiadania; użycie pojęcia herezja w perspektywie ekumenicznej, a także nadużycie tego pojęcia - w zasadzie obrzucanie się nim nawzajem; objawienie i jego ochrona w kanonicznym prawie karnym - tutaj usłyszymy księży kanonistów, będzie z nami obecny także dogmatyk. Myślę, że bardzo ciekawy będzie także panel odnoszący się do wychowania w dobrym kierunku posłuszeństwa; objawieniu publicznemu; zasłuchania w objawienie publiczne, czyli w Ewangelię i Katechizm - tutaj dogmatyk, pan Tomasz Trzeciak z Wrocławia, powie o małżeństwie i rodzinie jako objawieniu samego Boga. Zaś ks. Szymon Jakób z Poznania powie o błędach w katechizacji, które mogą zaskutkować fałszywym obrazem Boga. Natomiast ks. Mateusz Chmielewski z KUL powie o przestrzeni wirtualnej jako takim „3 miejscu słuchania Objawienia publicznego” - wyjaśnia ks. Karol Godlewski, prezes Koła Naukowego Teologów KUL, które jest współorganizatorem wydarzenia.

Kościół katolicki nie nakazuje wiary w objawienia prywatne, nawet te przez siebie uznane. Według nauki Kościoła całość treści Objawienia została przekazana ludziom w tzw. objawieniu publicznym, które zostało już zakończone. Powtórzył tę prawdę także II Sobór Watykański, który w konstytucji Dei Verbum (O Objawieniu Bożym) przypomniał: „Ekonomia chrześcijańska, jako nowe i ostateczne przymierze, nigdy nie ustanie i nie należy się już spodziewać żadnego objawienia publicznego przed chwalebnym ukazaniem się Pana naszego, Jezusa Chrystusa”.

Szczegółowy harmonogram w wydarzenia jest dostępny na stronie kul.pl