Światowy Dzień Żywności

2025-10-16 9:02

16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności. Z tej okazji Federacja Polskich Banków Żywności, której członkiem jest Bank Żywności w Olsztynie, opublikowała najnowszy raport „Nie marnuj jedzenia 2025”.

Światowy Dzień Żywności

i

Autor: Bank Żywności w Olsztynie/ Materiały prasowe

 63% Polaków przyznaje się do wyrzucania żywności

Choć liczby mogą wydawać się niepokojące, w rzeczywistości świadczą o wzroście świadomości społecznej, a nie o większym marnotrawstwie.

Uważam, że 98–99% społeczeństwa marnuje żywność. Mogą to być niewielkie ilości, ale to wciąż marnowanie, bo nie jesteśmy w stanie skonsumować wszystkiego, co kupujemy. Jeśli w zeszłym roku do marnowania przyznawało się 45%, a teraz 63%, to znaczy, że wykonaliśmy bardzo dobrą pracę uświadamiającą – mówi Marek Borowski, prezes Banku Żywności w Olsztynie.

Zmiana mentalności Polaków

Eksperci podkreślają, że wzrost liczby osób przyznających się do wyrzucania jedzenia oznacza zmianę myślenia, a nie pogorszenie sytuacji.

Coraz więcej osób rozumie, że nawet wyrzucenie pojedynczej kromki chleba czy plasterka szynki to również marnowanie żywności. Jeszcze niedawno takie zachowania nie były postrzegane jako problem.

W Polsce co roku marnuje się około 5 milionów ton jedzenia, z czego aż 60% pochodzi z gospodarstw domowych

Najczęściej wyrzucamy pieczywo, owoce i warzywa. Główne powody to przekroczenie terminu przydatności, zbyt duże zakupy oraz niewłaściwe przechowywanie.

63% Polaków przyznaje się do wyrzucania żywności

i

Autor: pixabay/ Materiały prasowe

Kto marnuje najczęściej

Zjawisko marnowania żywności jest mocno zróżnicowane pokoleniowo.

Najczęściej marnują młodzi konsumenci w wieku 18–34 lat – kupują impulsywnie, żyją w pośpiechu i częściej sięgają po gotowe dania.

Z kolei seniorzy planują zakupy i potrafią lepiej wykorzystać zapasy – to efekt doświadczenia i wychowania w czasach, gdy jedzenia nie wolno było wyrzucać.

Mniej żywności trafia do kosza na wsiach, gdzie dominuje oszczędność i racjonalne planowanie.

W dużych miastach natomiast szybkie tempo życia, liczne promocje i szeroka oferta handlowa sprzyjają nieprzemyślanym zakupom.

Banki Żywności uczą i pomagają

Od lat Banki Żywności nie tylko przekazują nadwyżki potrzebującym, ale też edukują konsumentów i sklepy, jak ograniczać straty.

Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę, że wszystko, co zostało kupione z myślą o spożyciu, a trafiło do kosza, to marnowanie żywności. Dzięki tej świadomości mamy realną szansę, by ograniczać skalę problemu – podkreśla Marek Borowski.

Bank Żywności w Olsztynie

i

Autor: Bank Żywności w Olsztynie/ Materiały prasowe

Nowe spojrzenie na dane

Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów i wyborów żywieniowych. Z raportu wynika, że:

• 75% badanych regularnie sprawdza daty ważności,

• 50% czyta etykiety,

• ponad 70% uważa skład produktu za istotny przy zakupie.

Rośnie także zainteresowanie krótszymi recepturami i produktami bez konserwantów.

Eksperci zauważają, że edukacja przynosi efekty, ale konieczne jest też wsparcie systemowe – uproszczenie zasad redystrybucji żywności i ułatwienia dla sklepów przekazujących nadwyżki organizacjom społecznym.

Świadomi konsumenci – mniejsze straty

Wzrost liczby osób, które przyznają się do wyrzucania jedzenia, to nie porażka, lecz dowód na dojrzałość społeczną.

Temat przestał być tabu, a coraz więcej Polaków rozumie, że marnowanie żywności to nie tylko problem ekonomiczny, ale także ekologiczny i społeczny.