Anna i Krystyna wydrążą tunele metra

2024-06-25 10:49
Tarcza Krystyna
Autor: transportpubliczny.pl

Tarcze ważące 650 ton dotarły już na Karolin. Teraz będą składane. Za dwa lata z nowych stacji mają skorzystać pasażerowie.

Warszawskie tarcze TBM ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad 6 metrów każda. Po zakończeniu pracy przy drążeniu poprzednich tuneli linii M2 przeszły przegląd i remont. Już niedługo wyruszą do dalszej pracy. Pierwsze elementy obu tarcz dotarły na stację metra Karolin specjalnym transportem. To stamtąd rozpocznie się budowa podziemnej trasy w kierunku stacji Bemowo. Montaż tarcz będzie prowadzony bezpośrednio w miejscu, gdzie rozpocznie się wiercenie tuneli.

Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 m i 3196 m. Tarcze będą więc miały do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Rozpoczęcie drążenia planowane jest na te wakacje. Maszyny od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Zatrzymają się jedynie gdy będą problemy z napotkanym podłożem lub z samą maszyną oraz na czas wymiany ostrzy tnących. Pracę tarczy nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych. Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin.