Strefa Czystego Transportu tuż, tuż

2024-06-11 10:41
Samochód
Autor: sxc.hu

Na razie nie będą konieczne naklejki na auta. Samochody będą identyfikowane dzięki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ograniczenia wejdą w życie 1 lipca.

Nalepka, która jest przyjęta w rozporządzeniu jest nalepką specjalistyczną, której nie da się w prosty sposób drukować w miejscu obsługi i koszty jej wykonania są drogie. Ustawodawca założył kwotę 5 zł za nalepkę, a 4 zł kosztuje jej wydruk plus koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za drukarkę. Warszawa zamawia w drukarni teraz po 100 sztuk nalepek i czeka, aż dotrą. Zarząd Dróg Miejskich liczy na to, że rządzący wycofają naklejki z ustawy.

Na razie na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt rozporządzenia resortu klimatu zmieniający rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowe nalepki mają mieć prostszy wzór, co ułatwi ich druk. W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca.

Przypomniał, że obszar SCT to 7 procent powierzchni miasta. Wymogi SCT od 1 lipca dotyczą aut benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem i z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem. To nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia. Na stronie ZDM jest specjalny kalkulator, który pokazuje czy pojazd wjedzie czy nie wjedzie do strefy. W ciągu najbliższych kilku lat będą zmieniały się wymogi.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki do wjazdu. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też na przykład dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa. Gmina może też zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku. Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. ZDM testował system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm. Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 działający w dni robocze w godzinach 8:00-20:00. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.

Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.