"Zielona fala" na Żwirki i Wigury w Warszawie
Trwają prace przy koordynacji sygnalizacji świetlnych na 9 skrzyżowaniach w ciągu ul. Żwirki i Wigury. Dzięki temu już wkrótce uzyskamy efekt tzw. „zielonej fali”, który przełoży się na komfort jazdy i bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Zielona fala to projekt sterowania sygnalizacją świetlną na 9 skrzyżowaniach i przejściach na ul. Żwirki i Wigury - z ul. 17. Stycznia, przy przystanku Leżajska, ul. 1. Sierpnia, ul. Wyględowską, ul. Racławicką, ul. Pruszkowską, ul. księcia Trojdena, ul. Banacha i ul. Wawelską. Zmiany obejmą też skrzyżowania ul. Racławickiej z ul. Miłobędzką i ul. Do Fortu. Zarząd Dróg Miejskich zapewnia, że efekt "zielonej fali" będzie zauważalny dla kierowców jadących zgodnie z przepisami - 50 km/h. Prace są już zaawansowane, ponieważ drogowcy wykonali już roboty przygotowawcze związane z okablowaniem i wymianą urządzeń sygnalizacyjnych na skrzyżowaniach z ul. Wawelską i Banacha. W najbliższych dniach w tych miejscach zostanie wdrożone nowe oprogramowanie sterujące. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że obecnie prowadzi już roboty ziemne i kablowe na skrzyżowaniu z ul. Racławicką. W tym miejscu planowane są większe zmiany w organizacji ruchu - skręt w lewo z Racławickiej w stronę lotniska będzie możliwy z dwóch pasów ruchu -na wydzielonej fazie świetlnej. Równolegle trwają prace projektowe na pozostałych skrzyżowaniach, głównie w zakresie dostosowania tras nowego okablowania.
Inwestycja zakłada dostosowanie sygnalizacji świetlnych do pracy w pełnej koordynacji. Dzięki odpowiednim programom sygnalizacji i wprowadzeniu algorytmów koordynacyjnych, możliwe będzie uzyskanie efektu "zielonej fali". Przy okazji w koordynację włączona zostanie także ulica Racławicka, na odcinku od ulicy Wołoskiej. Wszystkie skrzyżowania będą dostosowane do natężenia ruchu. Sygnalizacje zostaną wyposażone w detekcję dla pieszych i rowerzystów oraz w urządzenia akustyczne. Tam, gdzie to konieczne, urządzenia sygnalizacyjne przejdą remont.