Horała w "Sednie Sprawy": Bez pieniędzy z UE budowa CPK potrwa kilka lat dłużej

2021-10-08 10:07
Horała w Sednie Sprawy: Bez pieniędzy z UE budowa CPK potrwa kilka lat dłużej
Autor: Sedno Sprawy

Bez pieniędzy unijnych budowa kolejowej i drogowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego potrwa kilka lat dłużej, mówi Marcin Horała. Pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK zdradził w Radiu Plus, że zakupiono pierwsze działki pod budowę lotniska, łącznie mają powierzchnię 10 hektarów. Kiedy poznamy dokładną lokalizację CPK, czy inwestycja powstanie zgodnie z harmonogramem, jakie będą konsekwencje orzeczenia TK w sprawie wyższości prawa unijnego nad krajowym? O tym w dzisiejszym Sednie Sprawy.

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego był gościem piątkowego "Sedna Sprawy". Polityk był pytany o kilka spraw, m.in. o to co rząd zrobi z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził wyższość prawa krajowego nad unijnym.

- Rząd nie musi z tym wyrokiem nic robić. To jest bardziej taka wskazówka dla sędziów, że jeżeli w jakiejś sprawie dochodzi do kolizji norm i można wnioskować, że Konstytucja Polska mówi coś innego niż postanowienie unijnej konstytucji to polskie prawo ma pierwszeństwo. To wynika wprost z artykułu 8 polskiej konstytucji. I tyle - mówił Marcin Horała.

- Unia Europejska nie jest państwem, nie ma suwerenności. (...) Kwestia organizacji m.in. wymiaru sprawiedliwości nie jest zapisana w żadnych traktatach - przekonywał Horała.

Polityk wielokrotnie podkreślał, że trybunały różnych europejskich krajów już potwierdzały wyższość krajowego prawa nad unijnym, dlatego wyrok polskiego trybunału "nie jest niczym dziwnym".

Prowadzący rozmowę Jacek Prusinowski zwrócił jednak uwagę na to, że inne państwa już dostały wypłatę pieniędzy z Funduszu Odbudowy, a do Polski te pieniądze wciąż nie dotarły. Marcin Horała był pytany o to, czy Polska jest sobie w stanie poradzić bez tych pieniędzy. A chodzi m.in. o 100 miliony euro na kolejowy komponent budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Chcemy te środki są unijne i one są potrzebne. (...) Port lotniczy z pewnością powstanie o czasie nawet bez pieniędzy z UE. Jeśli chodzi o infrastrukturę publiczną jaką są koleje i drogi to oczywiście bez komponentu finansowania unijnego będzie ciężej. I prace potrwałyby bez niego dłużej - powiedział Horała.

Cała rozmowa do zobaczenia i posłuchania poniżej.