Waży prawie 500 ton! Drugi transport maszyny TBM na Lubelszczyźnie

2022-12-13 14:08
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Archiwum prywatne

Największy element waży 240 ton. Jakie są zasady bezpieczeństwa przy poruszani się tą samą drogą, co przejazd ponadnormatywny?

W nocy z 12 na 13 grudnia do województwa lubelskiego wjechał drugi konwój wiozący części maszyny TBM. To przejazd ponadnormatywny, szerszy niż jeden pas ruchu i zdecydowanie cięższy niż typowe ciężarówki, który porusza się trasami S17 i S19. Dla pozostały kierowców oznacza to utrudnienia i zachowanie szczególnej ostrożności. - To nie jest pojazd uprzywilejowany, nie ma też pierwszeństwa przejazdu. Natomiast jest to pojazd szerszy niż jeden pas ruchu, zajmuje półtora lub więcej pasów. W związku z tym trzeba zachować bezpieczną odległość. Te zestawy nie poruszają się z zawrotną prędkością. W związku z tym za nim tworzą się korki. Ważne jest byśmy czytali komunikaty, często pilot ma uprawnienia do kierowania ruchem, czyli zatrzymywania lub przepuszczania pojazdów - mówi Maciej Kulka ekspert do spraw transportu.

- Wybór dróg ekspresowych, szerszych niż krajowe czy wojewódzkie nie jest przypadkowy. Nowe trasy budowane są również z myślą o transporcie ponadgabarytowym. Chodzi tu o zarówno o drogi, jak i parkingi, gdzie taki zestaw m postój - dodaje Maciej Kulka.

Konwój będzie poruszał się nocami z niewielką prędkością [około 10 km/h]. 14 grudnia o 22 wyruszy z MOP-u Markuszów by o 5 nad ranem dojechać do MOP-u Rudnik przed Kraśnikiem. Następnej nocy z 14 na 15 grudnia trasa będzie wiodła przez obwodnice Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Województwo lubelskie opuści nad ranem 15 grudnia. Maszyna TBM ma wydrążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w województwie podkarpackim.