Bagażu lepiej pilnować

2023-03-30 9:13
Metro
Autor: fot. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Od 8 kwietnia zapominalscy dostaną karę. To za pozostawienie bagażu w pojazdach komunikacji miejskiej, przystanku czy w metrze. Radni przyjęli także inne zmiany w regulaminie Warszawskiego Transportu Publicznego.

W 2022 roku odnotowano aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń było już 28. Do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów. Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach czy autobusach (22 incydenty).

Za pozostawienie bagażu w pociągu czy stacji metra oraz w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można otrzymać karę pieniężną w wysokości do 500 złotych zgodnie z artykułem 54 ustawy Kodeksu wykroczeń. Niedozwolone będzie także wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. To efekt jednego ze zdarzeń, gdy pasażer wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu. Nie będzie można też wchodzić na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne pojazdów, a także do kabin sterowniczych pojazdów.

Zabronione będzie nadal korzystanie w pojazdach WTP z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg lub innego sprzętu sportowego. Przepis ten rozszerzony został o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch, o których jest mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Przewożenie tych pojazdów w środkach transportu publicznego jest możliwe – o ile nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych. Doprecyzowane zostały też przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach – przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu WTP. Nie będzie można również wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra oraz na zadaszenia wejść do stacji metra bądź na wiaty przystankowe.

Z nowych przepisów usunięty został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny.