Jest przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej

2023-03-21 8:26
Projekt trasy do Dworca Zachodniego
Autor: Tramwaje Warszawskie

Tory poprowadzą do Dworca Zachodniego. Na stacji już teraz - podczas trwającej przebudowy - powstaje podziemny przystanek. Teraz tramwajarze muszą jeszcze tylko... dobudować tory.

Nowa trasa tramwajowa pozwoli nie tylko szybko dostać się do Dworca Zachodniego, ale będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. A w przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa. Chodzi o odcinek o długości około 1,6 km. Zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie powstaje podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Potem tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku w pobliżu ulicy Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha.

Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie okołu 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie. Inwestycja będzie realizowana w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to 250 milionów złotych.