Pierwszą linię metra czeka gruntowna modernizacja

2024-04-25 8:16
Metro
Autor: Wikipedia

Pasażerowie jej najstarszym odcinkiem podróżują od 30 lat. W najbliższych miesiącach naprawdę sporo się zmieni. Czy będą utrudnienia?

Na stacji Racławicka zostaną wymienione elementy systemu zasilania, przede wszystkim rozdzielnice prądu stałego, które bezpośrednio zasilają przejeżdżające pociągi metra. Nowe rozwiązania pozwolą na monitorowanie sytuacji dyżurnemu stacji już z poziomu dyspozytorni. Modernizacja urządzeń zasilania trwa na linii M1 już od kilku lat. Przeszły ją już stacje: Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska oraz STP Kabaty.

W planie prac modernizacyjnych znalazła się też wymiana centrali pożarowych na odcinku od stacji Świętokrzyska aż do Młocin. Pojawią się nowocześniejsze systemy, które szybciej reagują na zagrożenie. Połączą się z centralą na Kabatach, skąd dyżurny będzie mógł wydawać dyspozycje. W razie potrzeby zostanie wstrzymany ruch, a wentylatory załączą się automatycznie, wyciągając z tuneli metra dym i szkodliwe gazy. Z kolei na stacji Plac Wilsona szykuje się wymiana central gaszenia gazem na urządzenia nowszego typu. W razie wybuchu pożaru pomogą też nowe falowniki, które sterują wentylatorami oddymiającymi na stacjach i w tunelach metra. Mają się pojawić cztery takie urządzenia.

Z pozoru drobna zmiana, pojawi się też na stacji Świętokrzyska na linii metra M2. Przy trzech wejściach do wind zostanie zamontowany system ułatwiający dostęp osobom starszym, na wózkach oraz rodzicom z dziećmi. Zmieni się zasada ich działania. Drzwi będą stale otwarte, a centrala przeciwpożarowa zamknie je w razie niebezpieczeństwa. Pojawi się też nowe oświetlenie – lampy starego typu zostaną zastąpione przez LED-owe, które zapewnią więcej światła, a jednocześnie zmniejszą pobór prądu

Z kolei na stacjach: Pole Mokotowskie, Politechnika i Ratusz Arsenał wymienione zostaną ścieżki dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niewidomym i niedowidzącym. Pojawią się nowe ścieżki – wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt kamiennych. Takie listwy zainstalowane zostały już na stacji Pole Mokotowskie – przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej. Metro Warszawskie planuje także modernizację urządzeń zasilających. To razem z wymianą systemu sterowania ruchem. Jeszcze w tym roku pracami objęty zostanie odcinek M1 – od stacji Politechnika do stacji Plac Wilsona. Urządzenia przekaźnikowe zostaną wymienione na urządzenia komputerowe. Po zakończeniu modernizacji możliwa będzie redukcja kosztów utrzymania całego systemu, który będzie też mniej awaryjny.

W tym roku zostaną zmodernizowane także urządzenia monitoringu na odcinku od stacji Dworzec Gdański do Słodowca. Stare rejestratory zostaną wymienione na nowocześniejsze i będzie ich więcej. Nowe urządzenia będą również kompatybilne z kamerami zainstalowanymi w najnowszych pociągach metra Skoda Varsovia. W tunelach szykują się prace uszczelniające, które wykonane zostaną z użyciem żywic lub żeli iniekcyjnych. Do uszczelnienia jest około 50 metrów bieżących dylatacji, oraz 90 metrów bieżących rys w ścianach i płytach dennych stacji. Metro planuje również szlifować i wymieniać niektóre szyny.