WKD chce wyremontować Perłę

2023-04-03 9:32
Pociąg EN-95
Autor: Jakub Murat/Wikipedia

To ulubiony pociąg pasażerów. Jedyny egzemplarza pociągu Pesa Mazovia. Powstał na specjalne zamówienie.

Perła jeszcze do niedawna woziła pasażerów warszawskiej kolejki. Ostatni raz wyjechała na tory 8 czerwca 2019 roku. Nie był to zbyt udany egzemplarz, ponieważ od 2004 roku - czyli początku pracy - borykał się z awariami. To między innymi: niedomykające się drzwi, przegrzewająca się elektronika, problemy z systemem informacji, czy pantografem. Ale skład EN95 typ 13WE jest jedynym - jak to określają kolejarze - jednoprzestrzennym elektrycznym zespołem trakcyjnym w zasobach WKD.

Zniknął z torów w kwietniu 2014 roku gdy oddano go do naprawy, podczas której dostosowano go do nowego zasilania. Po naprawie wrócił i znowu się zepsuł. W tej chwili skład nie może przewozić pasażerów, gdyż musi przejść tak zwaną naprawę główną. WKD postanowiło ogłosić konsultacje rynkowe, by poznać ewentualne koszty i dowiedzieć się, czy w ogóle znajdzie się firma, która się tego podejmie.

Pociąg ten pomimo swojej wyjątkowości powinien powrócić do regularnego kursowania i przewozu podróżnych. Nie należy zapominać, że w momencie dostawy w 2004 roku stanowił on pierwszy krok ku zmianom, jakie miały nadejść w organizacji przewozów na linii WKD. W ostatnich latach WKD kilkukrotnie przymierzała się do zlecenia wykonania tzw. naprawy głównej, jednakże za każdym podejściem, koszty realizacji zamówienia wzrastały i przekraczały zakładany przez WKD budżet. Termin zakończenia konsultacji przewidywany jest na 30 kwietnia.